سو تیام

سو تیام

موسیقی سنتی ایران
سو تیام

سو تیام

موسیقی سنتی ایران

زندگینامه " استاد حسن کسائی "

  Hassan Kasaiy
 استاد حسن کسائی
نام استاد کسایی با نی چنان عجین شده که تصور یکی بدون دیگری امریست محال. نی از جمله سازهایی است که در تاریخ موسیقی ایران جایگاه پرفراز و فرودی از دربار پادشاهان ساسانی تا همدم بودن با شبانان داشته؛ ولی هیچگاه نتوانست قابلیت اصلی خود را نشان دهد که بتواند مانند سازهایی از قبیل عود، تار،سنتور و انواع مختلف سازهای آرشه ای و مضرابی جایگاه نسبتا ثابتی در بین موسیقی دانان و مردم پیدا کند.

احتمالا سادگی ساخت که خود موجب پیدایش الگوهای غیر استاندارد و در نهایت باعث محدود شدن سطح تکنیکی نی شده بود را بتوان عامل اصلی عدم ثبات در جایگاه اصلی نی دانست. توضیح آنکه، برای توسعه و رشد امکانات فنی و تکنیکی یک ساز، لازم است ابتدا ساختار آن، طبق الگویی دقیق و کارشناسی شده، طراحی و ساخته شود تا نواختن آن با حداکثر قابلیت اجرایی، میسر گردد؛ بر اساس اطلاعاتی که از ضبط اولین صفحه های موسیقی ایرانی در دست است، تکنیک نوازندگی سازهایی همچون تار، ویلن، کمانچه به نسبت نی در سطح بالاتری قرار دارد. تنها ضبطی که در گذشته از نی انجام شده تکنوازی و جواب آواز نایب اسدالله اصفهانی است که بنا به روایتی اولین کسی است که نی را به سبک "دندانی" می نواخته (هر چند خلاف این موضوع انکار ناپذیر نیست.) در هر صورت می توان با بررسی این چند صفحه ضبط شده، سطح نوازندگی نی را در آن زمان شناخت.

استاد کسائی بطور مستقیم نتوانست، از محضر نایب استفاده کند، ولی در دوره ای بسیار کوتاه نزد یکی از شاگردان ایشان به نام مهدی نوایی، تمام اندوخته های نوایی را فراگرفت، این موضوع از جهتی دلیل بر استعداد فراوان کسائی و از جهتی دیگر، نشان از محدودیت و سادگی تکنیک نوازندگی نی در آن زمان میباشد. از این رو حسن کسایی مانند تهرانی در تنبک ، عبادی در سه تار، بهاری در کمانچه و پایور در سنتور به نوعی از ابتدا شروع به ابداع تکنیک و پیاده کردن تمام دستگاهها در ساز نی نمود.

audio file به قسمت نوازندگی حسن کسایی گوش کنید.

در گذشته صدای نی، همراه با نا خالصی زیاد بود؛ یعنی نواختن نی بصورتی بود که تفاوت محسوسی بین صداهای اوج، بم و بم نرم نبود، ولی استاد کسایی توانست با تغییر حالت در زبان، در محل استقرار زبان، حالت لب و فرم سر نی، صدایی بسیار شفاف و بدون ناخالصی از نی تولید کند. همین پیشرفت باعث شد، نی استاد، به رادیو راه پیدا کند؛ تکنوازیها و همکاری با نوازندگان و خوانندگان مشهور آن زمان چون جلیل شهناز، علی تجویدی، احمد عبادی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و ... باعث شد، نی همردیف سازهای دیگر قرار بگیرد.

بعد از این دوره اغلب ارکسترهای ایرانی شروع به استفاده از ساز نی کردند و این احساس نیاز باعث رشد روز افزون نوازندگان نی شد که حتی امروزه به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه تدریس می گردد. می توان گفت، تمام نوازندگان امروز نی، با شنیدن صدای نی استاد کسایی به این ساز علاقمند شدند.

حسن کسایی به گفته خود در تاریخ 20 مهر 1307 در خانواده ای تاجر پیشه به دنیا آمد. پدر او سید جواد کسایی از تاجران به نام آن زمان اصفهان به دلیل علاقه و انسی که با موسیقی داشت، با اساتید آن زمان رفت و آمد می نمود؛ بزرگانی چون سید حسین طاهرزاده، جلال تاج زاده اصفهانی، اکبر خان نوروزی، خاندان شهناز (شعبان خان، حسین آقا، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج، ادیب خوانساری. بطوری که منزل آقا سید جواد، محفلی بود برای تجدید دیدار و نیز ساز و آواز اساتید به نام موسیقی اصفهان.
این آمد و شد ها موجب شد حسن کسائی از کودکی با موسیقی آشنا شود و به مرور زمان، علاقه زیاد ایشان به موسیقی خصوصا" ساز نی (بعد از دیدن یک نوازنده دوره گرد) بر آن شد تا پدر، وی را نزد مهدی نوائی ببرد. پس از فوت مهدی نوایی کسایی همچنان از همنشینی با نوازندگان اصفهانی در جهت تسلط بر نوازندگی نی استفاده کرد؛ مخصوصا" از همنوازی با جلیل شهناز که به نوعی حق استادی بر گردن او دارد بهره برد. همنوازی با سازهای پرده داری مثل تار و سه تار او را بیش از پیش با گامهای مختلف موسیقی ایرانی آشنا کرد، بصورتی که برای اولین بار دستگاههای چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه با کوک دقیق و بصورت کامل اجرا کرد. کسایی همچنین از محضر ابوالحسن صبا بهره های فراوان برد که میتوان گفت، هنر نوازندگی سه تار کسائی، یادگار انس با این هنرمند یگانه است. سه تار نوازی کسائی تلفیقی زیبا از ترکیب نوازندگی تار جلیل شهناز و سه تار ابوالحسن صبا است.

Audio File قسمتی از فیلم نوازندگی حسن کسائی

حسن کسائی در اصفهان سالها مکتبدار موسیقی اصفهان در رشته های نی، سه تار و آواز بوده است. شاگردان زیادی از محضر او درس گرفته اند که امروز جزو چهره های برجسته موسیقی ایران شمرده می شوند؛ حسین عمومی، حسن ناهید، محمد موسوی، بهزاد فروهری، نعمت الله ستوده و شهرام میرجلالی از این جمله اند. اگرچه بیشتر آثار حسن کسایی را بداهه نوازی است تا موسیقی پیش ساخته، ولی امروز بخش زیادی از ضربی ها و حتی آوازیهای نوازندگان نی، بهره گرفته از نوازندگی های ایشان است.
نظرات 9 + ارسال نظر
ستاره پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:03 ب.ظ http://setare-joon.blogfa.com

سلام مرسی سر زدی وبلاگ خوبی داری موفق باشی

مجتبی جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:17 ق.ظ http://www.heivedy.blogfa.com

سلام من ا کنون زیاد نام استادکسایی رو شنیده بودم و دوست داشتم در مورد ایشان بیشتر بدانم واقعا استفاده کردم
مندیرتم

محمد جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:26 ق.ظ http://bluetouch.blogfa.com

سلام آقا نیما ...
خوبی عزیز ...
آدرس من عوض شده ...
خیلی وقته نیستی ... کجایی عزیز ..؟
موفق باشید ....
خدانگهدار ...

آذر شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:28 ق.ظ

سلام.نیما
وب لاگ خوبی داری.آفرین.
انشا الله که توی کارت موفق باشی.
خدا حافظ

احمدپور دوشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:38 ب.ظ http://p-kh.blogfa.com

سلام
وبلاگ زیبا و هدفمندی دارید انشاءا...بیشتر سر میزنم.پژواک خاموش

پوراندخت دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:08 ق.ظ http://www.poorandookht.blogfa.com

باسلام و عرض خسته نباشید حضور شما دوست عزیز مطلب
جالبی در مورد استاد کسائی نوشتید و من برای اولین بار با این
شخص اشنا شدم ممنون موفق وموید باشید با تشکرراستی
مطالب وبلاگم به روز شده منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستم

خانه ی بختیاری شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 06:47 ب.ظ http://chavil.persianblog.com

با درود خدمت شما ایمان عزیز .استاد کسایی استاد مسلم نی در این زمانه است وصدای خیلی خوبی هم دارد که در محافل فرهنگی هنری وخصوصی گاهی می خواند در انجمن های فرهنگی اصفهان جایگاه بسیار بالایی دارد و فردی ملی و وطن خواه است .موفق باشید در ضمن شما را لینک داده ام

کوروش دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 11:29 ب.ظ

محمد جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:47 ق.ظ http://www.saze-khamooshe121.blogfa.com

سلام دوست عزیز واقعا تعریف خوبی از استاد کردی. اگردوست داشتی سری هم به ما بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد